ابداع شيوه درماني جديد براي بيماري ايدز
اندیشه در استمرار انسان ،خروج از مسیر حبس و ورود در مسیر رشد می باشد. ابوسعید نیازی هشترودی
درباره وبلاگ


به وبلاگ نقد و اندیشه خوش آمدید
آخرین مطالب

سندرم نقص ايمني اكتسابي (ايدز) بيماري مزمني است كه سيستم ايمني را توسط ويروسي به نام اچ‌.‌آي.وي (ويروس نقص ايمني انساني) تحت‌تاثير قرار مي‌دهد. اين ويروس به شكل پيشرفته‌اي باعث تضعيف سيستم ايمني مي‌شود. اچ‌.‌آي.وي با آسيب يا تخريب سلول‌هاي سيستم ايمني، از توانايي بدن براي مبارزه با ويروس‌ها، باكتري‌ها و قارچ‌هاي بيماري‌زا كم مي‌كند. اين تضعيف، فرد را در مقابل عفونت‌هايي كه بدن در حالت معمول در برابر آنها ايستادگي مي‌كند (مثل برخي انواع سينه‌پهلو، مننژيت (التهاب پرده‌هاي مغز) و سرطان) آسيب‌پذير مي‌كند.

بيماري ايدز غيرقابل‌ درمان است، اما مديريت اين عفونت و كنترل اين ويروس به يك شيوه درماني خاص، به چند داروي مختلف نياز دارد. شايد اين روش به معني استفاده از چند نوع قرص در ساعات مختلف شبانه‌روز باشد. اگر بيمار فراموش كند از يكي از اين داروها استفاده كند، امكان اينكه بدن نتواند به درستي با اين ويروس مبارزه كند، وجود دارد.

اكنون پس از انجام آزمايش‌هاي گسترده روي يك قرص جديد به نام «كوآد» (Quad)، اميد دانشمندان آمريكايي براي درمان مبتلايان به بيماري اچ.‌آي.‌وي (ايدز) افزايش يافته‌ است.

براساس اعلام محققان، قرص جديد «كوآد» به سرعت عمل مي‌كند و در مقايسه با دو نوع داروي ديگر كه مبتلايان به اچ.‌آي.وي مصرف مي‌كنند، عوارض جانبي كمتري دارد. اين قرص كه مصرف آن يك‌بار در روز است، نياز به داروهاي مختلف را در مبتلايان به اين بيماري از بين مي‌برد.

پيش از اين مبتلايان به اين بيماري بايد به شدت به مصرف روزانه داروي خود توجه مي‌كردند چرا كه فراموش كردن يك دوز باعث مي‌شد كه ويروس نسبت به دارو مقاوم و پيشرفت بيماري بيشتر شود. اما نتايج آزمايش‌هاي انجام‌شده روي اين قرص نشان مي‌دهد كه اين قرص يك شيوه درماني جديد و مهم محسوب مي‌شود كه مي‌تواند وضعيت كنوني درمان را بهبود بخشد.

قرص «كوآد» تركيبي از elvitegravir، cobicistat، emtricitabine و tenofovir disoproxil fumarate است كه توسط شركت آمريكايي «گيليد ساينس» ساخته شده است. سازمان غذا و داروي آمريكا در ماه مي اين دارو را براي درمان HIV-1 تاييد كرد، اما نظر نهايي آنها در ماه آگوست اعلام مي‌شود.

در اين تحقيق 700 بيمار مبتلا به اچ.‌آي.‌وي براي درمان با يك قرص در روز با «كوآد» و قرص «آتريپلا» (Atripla) كه سازمان غذا و داروي آمريكا در سال 2006 آن را تصويب كرده بود، انتخاب شدند. پس از 48 هفته درمان، 88 درصد از بيماراني كه قرص «كوآد» و 84 درصد از گروهي كه قرص «آتريپلا» را مصرف مي‌كردند، پيشرفت محسوسي در درمان داشتند.

 اين در حالي است كه عوارض جانبي قرص «كوآد» در مقايسه با قرص «آتریپلا» بسيار كمتر است. اين قرص در صورت تصويب، نخستين داروي يك‌بار در روز براي مقابله با بيماري ايدز محسوب مي‌شود.

«پل ساكس» مدير كلينيك بيمارستان بيرمنگام و بيمارستان زنان بوستون و استاد دانشگاه هاروارد در اين‌باره گفت: «التزام بيماران به مصرف مرتب دارو حياتي است، چرا كه در بيماران مبتلا به اچ.‌آي.وي، فراموش كردن حتي يك نوبت از داروهاي اين بيماري مي‌تواند به سرعت به مقاومت بيشتر ويروس در برابر دارو منجر شود.»

او كه سرپرست تيم بررسي اثرات اين قرص جديد روي ۷۰۰ بيمار است، افزود: «با وجود اينكه مشكلات كليوي در بيماراني كه اين قرص را مصرف مي‌كردند، بيشتر بود، هنوز هم اين راه درماني راهي ايمن و موثر به حساب مي‌آيد.»


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 144
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 144
بازدید ماه : 564
بازدید کل : 55972
تعداد مطالب : 207
تعداد نظرات : 18
تعداد آنلاین : 2


محبوب کن - فیس نما